23/04/2018

SK MTP Konferencia 2018

aneb - všetko čo si pamätám z konferencie -



Registračné stoly posunuli. Už neboli pri dverách sály (ako bývali vždy), tam bol stôl s kávou / čajom a oproti predavači výživových doplnkov a zubných pást. Registračný stôl bol pred prvými schodami. Nedal sa prehliadnuť, stál tam dlhý zástup ľudí. Kto sa dostal na rad, musel sa nájsť, že na ktorom papieri sa nachádza (išlo to podľa abecedy) a musel sa tam podpísať. Ukazovali sa členské preukazy a doklady o zaplatení (čo sa platilo vstupné na konferenciu.) Každý obdržal malú, modrú, umelú obálku na dokumenty, v ktorej bol zápisník so štvorčekovým papierom a pero.

Konferencia začala ďakovnými rečami od šéfky komory, staršej aj mladšej, potom riaditeľky nejakej nemocnice, redaktorky nejakého časopisu, ktorá na začiatku fotila všetko, a riaditeľky SZŠ Trenčín.

Ten časopis chodí ževraj do každej lekárne a zdravotnej školy.

Čo sa týka Trenčianskej SZŠ, tak škola zmenila názov na “SZŠ Celestíny Šimurkovej v Trenčíne”. A presťahovali sa z Braneckého 155/2 na Veľkomoravskú 14. Čo je v podstate 5 minút chôdzou od môjho starého internátu. Namiesto tých 40 čo som každý deň absolvoval.

Poďakovali sa komore za ich spoluprácu, že sú dôležitý, že sa venujú zdravotníctvu, vzdelávaniu a ešte aj za to, že dokážu zaregistrovať nových zdravotníkov doslova na počkanie.

Prednáška 1

Register ZP, sústavné vzdelávanie, novely a návrhy zmien zákonov

Komora je dôležitá, pretože zabezpečuje, že v zdravotníctve pracujú iba zdravotníci. Registrácia v komore nemá žiadne pozitíva - registrovať sa, je povinnosť každého zdravotníka (lebo tak hovorí zákon 578/2004).

Zdravotník môže vykonávať iba také povolanie, ktoré študoval. Pokiaľ niekto vyštudoval za laboranta, nemôže robiť sanitára, pretože je na to iná škola (to by si musel urobiť školu pre sanitára).

Komora kontroluje vzdelávanie, pretože jej to hovorí zákon, a ten hovorí, že sa musia zdravotníci pravidelne vzdelávať.

(O kvalite vzdelávania nehovorí zákon nič.)

Poplatky komora vyberá tak ako jej to hovorí zákon. Členstvo je dobrovoľné, platí sa 20€. Tých 15€ za vedenie registra si pýta iba od registrovaných. Členovia to majú zahrnuté v členskom - ostatné komory týchto 15€ vyberajú aj u členov komory. Iba naša komora vychádza ľuďom v ústrety. Ostatné komory vyžadujú, okrem vyšších poplatkov, aj to aby ich členovia doniesli kredity (originál, nie fotokópiu) osobne a to do kancelárie komory. V SKTMP stačí fotokópia poštou.

(Lebo fotokópiu je ľahšie nahradiť, keď ju zapatrošia).

Každý člen má svoje povinnosti, zoznam povinností je v zákonoch a na webe komory. Okrem iného je hlavná a neodpustiteľná povinnosť - platiť poplatky komore. Kto nezaplatí za registráciu alebo členské, toho dajú na advokátsku kanceláriu, kde hriešnik zaplatí 30€ navyše.

Povinnosť každého zdravotníka je --- vzdelávať sa ---- čo znamená, že musí zbierať kredity. Je to povinnosť každého zdravotníka, ktorý pracuje v zdravotníctve --- aj pracujúcich dôchodcov.

Kto si nesplní povinnosť a nebude mať na konci vyhodnocovacieho obdobia 100 kreditov - pošle komora jemu aj zamestnávateľovi papier, o tom že nesplnil / nedosiahol kredity/. Pokiaľ si zdravotník nedoplní kredity a napriek tomu bude ďalej pracovať v zdravotníctve, pošlú pokutu 600€ jemu aj zamestnávateľovi. Peniaze z tejto pokuty idú bohužiaľ do štátneho rozpočtu a nie do rozpočtu komory (komora nemá zisk zo žiadnych pokút).

Registrácia sa dá buď zrušiť, alebo pozastaviť. Pri zrušení komora vráti všetky papiere, ktoré od zdravotníka obdržala. Pokiaľ je zdravotník na materskej, alebo plánuje prerušiť výkon povolania na dlhší čas (až do jeho smrti), odporúča sa pozastaviť registráciu.

Linka, až máte záujem: http://www.sekmtp.sk/pozastavenie-registracie (linku uvádzam preto, lebo sa tam niečo platí, a iné je to u člena a u registrovaného).

Šéfka komory dala do pozornosti zákony.

578/2004 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve -- Linka: http://www.fntt.sk/dokumenty/Zakon_c_578_2004_Zz_o_poskytovateloch_ZS.pdf

296/2010 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania ..... -- Linka: http://www.epi.sk/zz/2010-296

366/2005 Z. z. hodnotenia sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov -- Linka: http://www.zakonypreludi.sk/zz/2005-366

Pričom prednášku o tých zákonoch a ich zmenách úplne odignorovala a rozprávala radšej o tom, ako je komora dôležitá, ako sa angažuje pri vytváraní zákonov a ja neviem ešte v čom všetkom sa angažuje a za čo všetko im máme ďakovať.

Šéfka povedala, že pri komunikácii s komorou máme uviesť v emaili naše registračné číslo, nie číslo karty.

Asi to bude na zlepšenie komunikácie s komorou. Čiže v skutočnosti chcú zamedziť tomu aby im emaily neposielali neregistrovaný zdravotníci. Šéfka nepovedala ako presne myslela tú vetu o čísle karty, ja osobne poznám iba jedno registračné číslo a to mám na preukaze.

Po tejto záplave dôležitých informácii pokračovali príbehy zo zákonov. Zdravotníckym asistentom sa zmenili právomoci. Zdrav.asist. ktorý vyšli zo školy pred rokom 2013 si museli doplniť vzdelanie na strednej zdrav. škole. Malo to byť asi 40 vyučovacích hodín. Komora sa na sneme rozhodla, že im okrem povolenia - že môžu robiť to, čo doteraz robili - dajú aj 10 kreditov, napriek tomu, že im to zákon neprikazuje. Povedala ešte, že sa sestry strašne búrili, keď chcela dať vláda asistentom väčšie právomoci v práci, ale že teraz na to (sestry) prišli že je to dobré a že to (tie sestry) pochopili.

To, či o tom “pochopení” vedia aj sestry, som sa nedozvedel.

Pokračovali príbehy zo života. Kde sa šéfka posťažovala že dokážu overiť kredity iba z tých akcii, ktoré usporadúva komora.

Čo v preklade znamená, že pokiaľ vzdelávaciu akciu neusporiada komora, ľudia si môžu vyrobiť kredity a komora na to nepríde, lebo to nemá ako overiť. Pričom nemá ako overiť čas konania - či vážne akcia trvala tak dlho, ako je napísané, a či mala aj takú kvalitu a témy, ako uvádza certifikát.

Potom hovorila o prípadoch, kedy si ľudia vyrábali kredity. Sa jej dostal do rúk jeden certifikát, kde bolo bielitkom zamaľované meno - a iné meno tam bolo dopísané rukou a perom.

Ďalej hovorila o vzdelávacích akciách u zamestnávateľa a seminároch na oddelení. Že jeden kredit je jedna hodina vzdelávania. Semináre na oddelení by mali trvať jednu hodinu. A malo by tam byť viacero tém, pretože jednou témou nedokážete naplniť tú povinnú hodinu.

K tomuto sa ešte dostanem, pri prednáške o močovom sedimente.

Ešte dala jeden príbeh zo života komory. Minulý rok sa podávali žiadosti na preukaz elektronického zdravotníctva. Tam sa ale muselo uviesť aj registračné číslo z komory. Komora tak zažila nával registrácii - v auguste 100 , v septembri 200 a v októbri 800 -. Bolo to šialené, ale naša komora to zvládla a zaregistrovala každého, aj keď robili nadčasy.

A vďaka ich pilnej práci nám na konferencii rozdávala obsluha vynikajúce chlebíčky a neskôr aj skvelé koláčiky, ktoré som v živote ešte nikdy nevidel.

Prednáška 3

Analýza močového sedimentu

Pani hovorila o tom ako sa moč vyšetruje zrakom (farba...), prúžkom, potom rozoberala anatómiu obličky, ako vzniká močový sediment, ako sa vyšetruje a prečo je to celé vyšetrenie dôležité. Hovorila o farbenom sedimente, mikroskopii, fázovej mikroskopii, prietokovej cytometrii moč.sedimentu a potom sa dostala k erytrocytom.

Predsedajúci pani prvýkrát upozornil, že nech si dáva pozor na čas.

Hovorila o erytrocytoch - ich tvare, kedy majú iný tvar (čo záleží od miesta ich prieniku, potom od prostredia, či je hyper alebo hypo tonické). Prešla ku leukocytom, kde podrobne rozoberala všetko čo sa dalo. Pokračovala valcami, kde hovorila celý mechanizmus ich vzniku, že je to v podstate proteín, ktorým sa oblička chráni.

Predsedajúci pani druhýkrát upozornil, že nech si dáva pozor na čas.

Pani sa dostala ku kryštálom, kde hovorila o tom ako vznikajú, kedy, čo to diagnosticky znamená. A čo sa stane, keď človek zje veľa ovocia - aké kryštále vzniknú. Potom prešla na epitélie ...

A predsedajúci jej povedal že nech prednášku láskavo ukončí.

Tak sa pani naštvala a iba povedala -- toto je baktéria, toto kvasinka, toto artefakt. A odišla. Nedali ani čas na otázky a diskusiu.

Tlupa pokritcov. Niežeby sa šéfka komory na začiatku rozplývala nad tým, že nie je možné urobiť prednášku o jednej veci na jednu hodinu. A tu mali na pódiu prednášku čo by mohla trvať nedajbože 45 minút. A boli nervózny jak psi, pozerali na hodinky a prednášajúcu by najradšej vytlačili z snežním pluhom. A to nebolo prvý raz čo tak urobili. Po obednej prestávke prišiel jeden z šéfstva a rázne povedal, že zoberie mikrofón každému, kto presiahne 20 minút. Lebo sa tam prišiel každý iba nažrať a potom si užiť večernú párty. Pričom ignorovaly tých, čo si tam prišli vysedieť kredity. Ach, áno, vysoká to úroveň našej komory.

Prednáška 2

Rastliny pre zdravie, tradičný rastlinný liek

Pani z firmy rozprávala o tom, čo všetko musí spĺňať liek aby sa považoval za tradičný a rastlinný. Hovorila o rastline “Arnika Horská” - aká je to liečivá rastlina (na modriny, zápaly žalúdka, reumu a astmu.) a popísala proces, ako prešla tým schvaľovacím procesom. Hovorila o tom čo rastlina lieči, čo sa z nej používa a aké preparáty sa vyrábajú.

Jej prednášku by som predpisoval pacientom proti nespavosti. Zo sna som sa prebral, až keď spomenula homeopatické preparáty. Skoro som spadol zo stoličky a chytal sa za hlavu dobrých desať minút. Až sa pani kolegyňa zľakla, či som nedostal migrénu. A čo na to komora? Homeopatické preparáty asi nepozná, lebo neurobili nič. Je zaujímavé, že komora MTP toleruje šarlatánske metódy. Čo by ma asi ani nemalo prekvapovať vzhľadom na ich správanie, celkovú inteligenciu a hlavne ego.

http://www.lovcisarlatanov.sk/homeopatia-pokus-nazivo/
https://www.youtube.com/watch?v=BaX1K4K6yKU 5m15s

Prednáška 4

Liečivé huby z pohľadu praktického lekára

Pani z firmy - y - ale aj všeobecná lekárka hovorila o liečivých hubách.

Hliva Ustricová = Moduluje imunitu, posilňuje imunitu, znižuje cholesterol, pre-biotikum (kvôli hubovej vláknine).
Produkty = Hliviačik, a kapsule Hliva ustricová

Ona je primárne detská lekárka. Mala detskú ambulanciu, kde jej chodili deti, ktoré bývavali často choré a museli viacej krát do roka užívať antibiotiká. Tak sa rozhodla niektorým dať hlivu - že by im to malo pomôcť. A aj pomohlo - nebývali tak často choré a aj keď nachladli, nepotrebovali ATB. Efekt ju zaujal natoľko, že sa rozhodla urobiť pokus.

Deťom čo bývali často choré, zobrala najprv krv aby urobila profil ich imunity. (Protilátky, imunoglobulíny, fagocytárna aktivita a ja neviem čo ešte.) Tri mesiace im dávala hlivu (hliviačik). Ďalšie tri mesiace ich nechala tak a potom im znova odobrala krv aby im vyšetrila imunitu. Videla zlepšenie v ich imunite - najviac v sliznicových protilátkach IgA. Okrem toho hovorila, ako bola jej hlivová kúra účinná. Percentá si nepamätám. V najhoršom prípade deti síce ochoreli, ale nie tak aby potrebovali ATB. V najlepšom prípade počas tých 6 mesiacov neochoreli vôbec.

Potom hovorila o pacientovi, ktorý jej volal večer - že musí k nej súrne prísť, že má chrípku. Pacient prišiel do ambulancie, no na chrípku vôbec nevyzeral. Sa ho opýtala, že čo mu vlastne je - a on že ho strašne bolia svaly. Tie svaly boli aj na dotyk bolestivé. Keď sa mu pozerala do karty, zistila že užíva lieky na cholesterol. A bolo to asi dlhodobejšie, až tak, že mu tie statiny robili šarapatu zo svalmi. Tak mu ich vysadila a nasadila hlivu. Ževraj má cholesterol v poriadku.

Trochu sa mi nepáčilo ako hovorila o tom, že hliva obsahuje prírodné statiny a tie nie sú škodlivé ako tie chemické statiny, pretože keď je niečo prírodné, je to prospešné a nedá sa tým predávkovať. Nechcem jej kaziť radosť, ale aj prírodné produkty dokážu poškodiť zdravie. A keď je niečo chemické, neznamená to že sa jedná o jed. Chemikália je všetko čo vstupuje do chemickej reakcie. A na druhú stranu, pokiaľ sa niečím nedá predávkovať, znamená to, že to buď neobsahuje toľko účinnej látky, alebo sa jedná o niečo, čoho sa dokáže telo rýchlo zbaviť. (Niektoré ich produkty obsahovali minimum účinnej látky. Napríklad kapsule s cordiceps --- 100mg čistého prášku stojí 2000€. Koľko mg toho prášku bude v tabletke, aby si zachoval prijateľnú cenu z ktorej sa dá ukrojiť vysoký zisk? Odpovede hľadajte v matematike, časť nepriama úmera.)

Reischi = ochrana pečene / regenerácia pečene, protizápalové, protialergické, cholesterol, nízky tlak a hlavne proti herpes vírusom.

Pani doktorka povedala, že deň predtým mala strašný zápal v hrdle, lebo prednášala na inej konferencii. Nemohla v podstate rozprávať a mala teplotu. Ale nebolo všetko stratené, dala si štyri reischi a bola v poriadku. “Však ma vidíte. Viem že mám ešte trochu zachrípnutý hlas, ale okrem toho, som úplne zdravá”. A nezabudla dodať, že si môžete dať toľko reischi, koľko potrebujete, lebo sa tým nedá predávkovať.

Ja sa stavím o osem reishi, že jej štyri reischi vyreischili obyčajnú únavu hlasiviek.

Prednáška 5

Manažment paliatívnych pacientov v zariadení sociálnych služieb v kontexte ošetrovateľstva

Rozprával chlapík, ktorý to tam pred obedom riadil a sledoval každému prednášajúcemu čas. Bol som zvedavý či dodrží svoju časovú kvótu. Na moje prekvapenie dodržal, ale doteraz netuším o čom jeho prednáška vlastne bola.

Prednáška 6

Odvápnená sklovina juniorov a dospelých

Pani - dentálna hygienička z firmy - x - hovorila o tom ako je dôležité používať zubné gély firmy - y - . A aké má skvelé výsledky. Už po prvom použití možno vidieť na mikroskopickej úrovni úplné zacelenie skloviny. Ukazovala aj fotky zubov pacientov, ktorých riešila. A hovorila ako to používa na klinike, o spôsobe nanášania, o pacientoch ako to majú používať doma, a že im to zaceľuje sklovinu.

(Na makroskopickej úrovni bol vidieť minimálny rozdiel asi tak po polroku používania. Pričom si gél nanášali 3x za týždeň.)

Prednáška 7

Toxoplazma gondii : môže byť prospešná pri stimulácii imunity človeka?

Prednáška prenesená na druhý deň kvôli nedostatku času.

Odovzdávanie ocenenia TOP medicínsko - technických pracovníkov


Dôležitá informácia ---> Keď poznáte niekoho, kto vykonáva svoju prácu svedomito alebo sa zaslúžil o zlepšenie pracovného prostredia či svojou prácou prispel k rozvoju odboru ---> navrhnite ho na ocenenie TOP medicínsko technický pracovník.

Výherca dostane nejakú knižku ? či čo to bolo a asi pripináčik na košelu ? či čo to malo byť ? ( to nemá mtp na umelé sošky ?!)

Tohoročný výhercovia.:

  • 70r.pani, ktorá sa zaslúžila o rozvoj odboru - verejný zdravotník. A urobila niečo čo pomohlo rozvoju RUVZ (?). Potom sa venovala rozvoju komory a robila tam mnohé užitočné veci. (bol to dlhý zoznam užitočných vecí, nemám takú dobrú pamäť)

  • 50r.pani, ktorá sa zaslúžila o rozvoj odboru - zubný hygienik. (plus dlhý zoznam záslužnej činnosti zubného hygienika. Bolo toho dosť.)

  • Nejaký pán, ktorého si pamätám z minulých konferencii v Trenčíne. A má niečo zo šéfstvom komory. Ten sa zaslúžil o lepšiu informovanosť o odbore sanitár a svojou húževnatou prácou prispel tomu, že sa o sanitároch hovorí v lepšom svetle. (asi) A samozrejme robil veci pre komoru.

    To bol ten pán - zoberiem mikrofón každému, kto presiahne 20 minút

  • Šéfka lekárne Bojnice - ktorá svojou húževnatou prácou, komunikačnými schopnosťami a ľudským prístupom (prispela k niečomu, čo si už nepamätám.) A robí pre komoru, a pomáha aj pri zákonoch.

    Tá, ktorá svojim príkladom, ľudským prístupom a húževnatosťou - zdrhla z konferencie hneď po obede.

  • Strápková mladšia (dcéra šéfky komory, neviem čo robí). - v zdravotníctve začala ako sanitárka ale vyštudovala a dostala sa až na úroveň, že dokáže diagnostikovať na viacerých zobrazovacích strojoch (asi CT a RTG ? nerozumel som im dobre.). A svojou prácou v komore prispela mnohým dobrým veciam. A pracuje aj na zákonoch (?)

  • Strápková staršia, ktorá svoj život zasvätila komore a robí pre ňu všetko a zveľaďuje ju a ja neviem čo všetko ešte urobila.

OBEDNÁ PRESTÁVKA


My sme s pani kolegyňou šli do reštiky, najedli sa - a prišli sme okolo 14:15. To už bolo 15min po prestávke (tá bola od 13, do 14). Ponáhľali sme sa preto, lebo šéfstvo vždy bazírovalo na dochvíľnosť.

Keď sme dorazili, v sále sa ešte veselo obedovalo. Neviem či im neskoro doniesli obed a hlavne - prečo jedli v sále, keď vždy chodievali do gastrocentra, kde by mali obed dávno zjedený ..... To je v podstate jedno. Ľudia tam buď stáli v rade na obed, alebo sa vracali s jedlom, alebo jedli. O 14:15 !!!

Začalo sa o 14:40, kedy pán, ktorý sa zaslúžil o lepšiu informovanosť o odbore sanitár - povedal, že zoberie každému mikrofón, kto presiahne 20 minút.

Prednáška 8

Využitie liečivých húb pri diabetes melitus

Pani doktorka pokračovala so svojou témou o liečivých hrýboch.

Korálovec Ježovitý = imunita, gastritídy, kronova choroba, alzheimer, parkinson

Hovorila o tom, že ten korálovec podporuje obnovu mozgu. Ževraj sa mozog dokáže obnovovať. Pomáha tomu nejaký mozog-obnovujúci-faktor.

Hnojník obyčajný = pomáha pri diabetes melitus -> zlepšuje citlivosť buniek na inzulín, regeneruje pankreatické bunky, zabraňuje naväzovaniu glukózy na bielkoviny (a tým aj na hemoglobín) a znižuje tuky v krvy (ostatné tuky, nie cholesterol).

Ľudí v obecenstve najprv upozornila, že cukor je jed. Potom hovorila niečo o diabete a povedala, že problém s diabetes ani nie je vysoký cukor, ale skorej negatívne následky diabetu, ako ničenie nervov, ciev a obličiek (a ostatné).

Hovorila, že keď glukóza v krvy presiahne určitú hranicu, začne sa glu. naväzovať na bielkoviny - a tým aj na hemoglobín. Glykovaný hemoglobín dráždi steny ciev a tie hrubnú, čím sa jednak stenšuje prechod ale aj prienik látok. A tým sa zhoršuje zásobovanie a vyživovanie tkaniva a to odumiera. Hnojník tomuto zabraňuje.

Spomenula jeden zaujímavý prípad malého pacienta. Rodičia prišli na pohotovosť, že sa im nezdá synček - že je nejaký bez nálady, iba leží a skoro vôbec neje. Ale pritom veľa pije. Doktorka mu urobila testy - glykémia 40. Nízky inzulín. Takže cukrovka. Nikomu z jeho rodiny to nešlo do hlavy, lebo nikto z nich nemal cukrovku prvého typu. Nešlo to do ani doktorke hlavy. Pozrela sa do karty a tam uvidela že chlapček mal nejaké zdravotné problémy podobné chrípke. Urobila nejaké testy, vyšlo jej že prekonal infekciu Coxackie vírusom. No a ten zvykne útočiť aj na pankreas, špeciálne na bunky ktoré vyrábajú inzulín.

Pani doktorka ďalej hovorila o niektorých liečivých rastlinách

  • Rhodiola Rosea - steroid / spaľovač tukov (ktorý zoberie tuky a pomáha pri ich premene na svaly)
  • Lauzea Salforová - Adaptogén
    • (WIKIPEDIA -- Termín adaptogen je pojem z alternativní medicíny, který označuje rostlinný produkt zvyšující odolnost organismu proti stresovým situacím, jako je zranění, úzkost nebo tělesná únava; zlepšují schopnost odolávat změněným podmínkám (adaptovat se na ně, přizpůsobit se jim).)
    • https://cs.wikipedia.org/wiki/Adaptogen
  • Bacopa Drobnolistá - koncentrácia, zlepšenie pamäte, vazodilatácia ciev v mozgu.
    • (Pri tejto rastline pani doktorka povedala, že jej strašne pomáha pri učení - lebo sa učí na skúšky z čínskej medicíny a potrebuje tam aj čínštinu. Hovorila ešte, že si ju dáva keď ide na nočnú službu. “Garantujem vám, že pokiaľ si dáte dve kapsule bacopy, nezaspíte a myseľ vám bude fungovať na plné obrátky.”
  • Ganoderma Lucium - na liečbu pečene pri hepatitíde, proti rakovine.
    • Čo sa týka pečene, povedala, že pečen má neuveriteľnú schopnosť regenerácie a že je to pracant. Mali pacienta (zomretého na pitve. Ten sa stále označuje ako pacient) a prednášajúci doktor vytiahol pečeň. Tá bola strašne tvrdá, fungovalo v nej možno 10%. Doktor povedal, že pacient zomrel na infarkt. Pričom pečeň stále fungovala a dokázala pacienta udržať pri živote.
  • Cordyceps sinensis - superhuba na všetko. Úplne všetko.

Tá pani sa mi spočiatku páčila. Škoda že prešla od racionálnej doktorky, ktorá si všetko skúšala, cez naturopata, ktorý verí že len prírodné dokáže vyliečiť, až skončila pri tradičnej čínskej medicíne, odbor - bludy.

Prednáška 14

Aplikovaná rehabilitácia z náhlej mozgovo-cievnej príhody z pohľadu sestry

Polohovanie pacienta na posteli.

Počas tejto prednášky ma pani kolegyňa upozornila, že je v sále nejako málo ľudí. Keď som sa obzrel, zistil som, že v sále skoro nikto nie je ( z celkového množstva nás tam ostalo 20%). Netuším kde všetci zmizli (včetne šéfky z lekárni, ktorá svojim príkladom, ľudským prístupom a húževnatosťou - zjedla obed a zmizla spolu so svojimi kolegyňami). Keď som šiel na záchod (v preklade - okuknúť situáciu s kreditmi ) zistil som, že žiadne kredity nerozdávali. Zopár ľudí sa aj išlo opýtať, že či kredity nedávajú - a oni že nie, že až po prednáškach. Zaujímavé.

Prednáška 12

Môžu topické prírodné imunomodulátory pomôcť pri problémovej koži?

Pani z firmy - x - hovorila o atopickej koži. Že je dôležité ju mastiť masťami, pretože koža pacienta je “deravá” a masť tie diery zapcháva. Pacient musí byť disciplinovaný - kožu si musí mastiť pravidelne, pretože až to zanedbá, koža sa zapáli. Imunomodulátory sú látky, ktoré usmerňujú imunitnú odpoveď z alergénov na baktérie. Kombinácia masti a imunomodulátora pomáha atopikom v boji s exémom.

Prednáška 11

Hardiness - imunita duše?

Čo ma nezabije to ma posilní. Nedajte si vziať svoje dobro. Život je ťažký, musíte sa opevniť, ale nie tak aby ste ochladli. (Pani ešte hovorila o projektoch, ktoré RUVZ robí - deň kedy kontrolujú cukor / cholesterol / nadváhu .)

Pani tam stále niečo rozprávala. Netuším ale ako to súviselo s témou a čo to vlastne malo byť.

Prednáška 9 a 10

Syndróm dráždivého čreva (plus) Biopron IB-symbio

Prednáška doktora o dráždivom čreve, plus reklama na probiotiká od firmy Biopron.

Dráždivé črevo sa prejavuje tak, že človek má problém so stolicou. Náhle ho preženie, alebo ho nafukuje. Vyšetruje sa tak, že sa urobia vyšetrenia, ktoré vylúčia ostatné diagnózy - ako npr. Kronova choroba, alebo celiakia. Lieči sa psychoterapiou, lebo jeden so spúšťačov syndrómu je dlhodobý stres (výkonný manažéry npr.), potom probiotikami aby sa rozmnožovali iba prospešné baktérie a samozrejme aj zmenou stravy (vylúči sa to, čo človeku spôsobuje črevné problémy).

Najlepšie probiotikum je podľa pána doktora - nepasterizovaná bryndza. Neviem či niekedy počul o listérii alebo brucelle.

Doktor povedal ešte jednu dôležitú vec. A to, že kto si sám naordinuje bezlepkovú diétu, ten si zarába na veľké problémy. Diétu môže naordinovať iba lekár.

Prednáška 13

Starnutie a imunita

Ako človek starne, mení sa mu aj imunita. Vyrába sa viacej zápalových bielkovín (npr. il6) a kvôli tomu sa horšie liečia rany a človek je viacej chorý. (Pričom sa v starobe vyrába menej protilátok, biele krvinky sú menej aktívne a človeku nefunguje týmus a haprujú mu orgány, ktoré podporujú imunitu.).

Prednášku si až tak dobre nepamätám, čo je divné, možno som bol prejedený koláčikmi a dostal som mikrospánok, alebo som bol preťažený tými dôležitými informáciami z reklamných blokov.

Prednáška 16

MD multicard - set na vyšetrenie klinicky významných antigénov u pacientov s AIHA

Pracovný postup setu MD multicard.

(Rýchlotest, ktorý sa používa na určovanie krvnej skupiny) https://www.grifols.com/documents/10192/4198468/brochure-mdmulticard-en/fc571fca-f5e0-4b8c-97de-502b9a75f947 (AIHA - Autoimunitná hemolitická anémia )

Prednáška 15

Využitie con beam CT pri embolizácii prostaty

Prednáška od pána z FN Trnava. RDG Trnava. Hovoril, ako používajú CT pri riešení zväčšenej prostaty. ( V podstate dajú do hlavnej žily katéter, ktorým sa dostanú do krvného zásobenia prostaty, kde vypustia mikro-guličky, ktoré upchajú malé cievy v prostate a tým sa prostata zmenší. )

Potom hovoril ako používajú CT pri vertebroplastike. (Keď majú ľudia zničené chrbtové stavce. Tak do nich zavedú ihlu a napustia tam špeciálny cement. Výsledok je taký, že pacienta bolí chrbát o dosť menej.)

Con beam CT - V podstate tak ako sa hýbe zubný röntgen, tak sa hýbe aj toto CT, čo robí stabilnejší obraz a môžu si priamo na mieste skontrolovať, že kde sa nachádzajú s ihlou.

Prednáška 17 a 31

Úprava postele (plus) Dezinfekcia postelí

Toto bola prednáška od pána, ktorý sa zaslúžil o lepšiu informovanosť o odbore sanitár a svojou húževnatou prácou prispel tomu, že sa o sanitároch hovorí v lepšom svetle. Prednášku 1 odpálil za 6 minút. Prednášku 2 za 3 minúty. Pričom sa jednalo o prednášky, ktoré ho ľudia prosili, aby ich urobil. (Možno sa tí ľudia už nenachádzali v miestnosti a potreboval si urobiť čiarku.)

Prednáška 18

Konvenčná cytológia vs LBC z pohľadu cytológa

( LBC - liquid base cytology - cytologický odber do tekutiny ) https://www.alphamedical.sk/lbc-liquid-based-cytologia

Pani laborantka - cytologička - sa pustila do nekalých praktík firiem, ktoré pretláčajú LBC. Firmy vykresľujú bežnú cytológiu ako metódu z praveku, pri ktorej neexistuje aby laborantka niečo našla, pretože na sklíčku je samý bordel (a LBC je taká pekná kvapka na sklíčku). Pričom sa jedná iba o čistý marketing. Bežná cytológia je zadarmo, pri LBC pacientka platí u gynekológa 30€.

Ukazovala obrázky z “reklamných stránok” a hovorila, že neexistuje aby sa jednal o ster rovnakej pacientky. Že na obrázku LBC bola vždy mladá pacientka bez problémov (aby bunky pekne vyzerali) a že na obrázku konvenčnej cytológie bola pacientka po 50, ktorá mala zápal, alebo nejaké bujnenie. (Pričom hovorila, že cytológ sa v takom bordely vyzná. A že je lepšie, pokiaľ má na sklíčku celý ster, lebo tam vidí aj hlieny, ktoré si môže spojiť s chlamýdiou napríklad.).

Vysvetľovala že aké sú plusy a mínusy každej metódy. A postup, aký odporúča je taký, že by si mala pacientka najprv vybrať klasickú cytológiu a keď v nej niečo vyjde, tak LBC, plus vyšetrenie HPV. (Lebo LBC je odber do tekutiny. Z nej sa dá urobiť aj niečo ďalšie, zatiaľ čo pri klasickej je všetko uschnuté na sklíčku.)

“Na LBC potrebujete “iné oči” musíte sa to naučiť pozerať, pretože LBC vyzerá úplne inak ako bežná cytológia, ktorú ovláda drvivá väčšina laborantov na patológii.”

Zhrnutie z Trenčína


  • 20 prednášok
  • 2 sa nekonaly
  • 4 polo-reklamné prednášky
  • 2 čisto reklamné prednášky
  • 5 prednášok pre farmaceutov ( najviac reklamných prednášok)
  • 3 prednášky pre laborantov (1 sa nekonala)
  • 1 prednáška pre zubných hygienikov
  • 4 prednášky pre sanitárov
  • 1 prednáška pre rádiologických laborantov
  • 15% zo sály to vydržalo až do konca
  • 8 kreditov
  • Čas písania dokumentu - čistá práca = 5h:30m // reálny čas = 1 týždeň


0 comments:

Zverejnenie komentára